F1 Simulator
Haal snelheden van wel 300km p/u in de race opstelling welke door de F1 coureurs zelf wordt gebruikt!
- Bedrijfsfeest
- va 2 personen
De Formule 1 is de koningsklasse van de autosport. Slechts twintig coureurs hebben een stoeltje bij één van de tien F1 raceteams. Er worden per seizoen gemiddeld 20 races gereden, maar sinds de start van het Formule 1 WK in 1950 zijn er al 74 circuits gastheer van een F1 Grand Prix geweest.
Tot 1985 was Zandvoort onze F1 tempel. Daarna was de Formule 1 Nederland voorbij. Het was niet meer te betalen. Maar liefst 35 jaar waren we veroordeeld tot de beeldbuis of je moest voor een race naar het buitenland reizen. Fan of geen fan, met de terugkeer van de Formule 1 GP Zandvoort staat F1 Nederland BV weer op de kaart. Door een knap staaltje werk van het bedrijfsleven, politiek en het Circuit Zandvoort. De Formula One Group is hierin alles bepalend en verantwoordelijk voor de promotie en exploitatie van het FIA Formule 1 wereldkampioenschap. Ook in 2023 is er weer een F1 race op Circuit Zandvoort
Het is een indrukwekkende organisatie van bedrijven en teams die met maar liefst 1000 man de wereld over reist. Eenmaal neergestreken lijkt het wel een gigantisch festival. Geen circus, maar een race feest met alles erop en eraan waar je als F1 fan drie dagen in de wereld van F1 wordt ondergedompeld. Langzaam wordt er via de vrije training op vrijdag en de kwalificaties op zaterdag toegewerkt naar de hoofdact op zondag. De reporters interviewen voor de start nog een coureur of een teambaas. Als de crew de baan verlaat wordt er nog één opwarmronde gereden. Vervolgens gaan de lichten op groen en gaan de coureurs vol op het gas. De motoren brullen en de race is begonnen. Een strijdt tussen de beste coureurs van de wereld. Na de race wordt er Champagne ter waarde van drie duizend euro per fles door de winnaars leeggespoten. Een DJ verzorgt de afterparty.
De officiële naam van de Formule 1 wereldkampioenschap is het FIA Formula One World Championship. Het woord Formule verwijst naar een pakket van regels waar teams & auto’s bij auto races in de Formule 1 aan moeten voldoen. De 1 in Formule 1 verwijst naar de hoogste autosport klasse. Fia ofwel Fédération Internationale de l’Automobileis is de internationale federatie van auto-, motorsport- en motorclubs. Verantwoordelijkheden van de FIA zijn enerzijds de verkeersveiligheid, milieubescherming en het testen van nieuwe automodellen. Het onderdeel FIA World Council for Mobility and Automobile is hiervoor verantwoordelijk.
Anderzijds is het FIA onderdeel The FIA World Motor Sport Council verantwoordelijk voor het organiseren van een groot aantal motorsportevenementen. De FIA heeft de promotie en de exploitatie van de WK F1 uitbesteed aan de Formula One Group. Liberty Media is eigenaar van dit consortium van bedrijven. Zij zijn degenen die onder andere de verfrissende partnership met Heineken hebben beklonken.
Door alle Grandprix’s heen zal het Heineken Formule 1 beeldmerk niet te missen zijn. Ons Biertje! heeft zich voor drie jaar als officiële titel partner aan de Nederlandse Grandprix in Zandvoort verbonden, die de naam Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix draagt. Met de global partnership met de F1 heeft Heineken een belangrijke rol in de totstandkoming gehad in het rondje waar we al zolang naar uit hebben gekeken.
Voordat het nieuwe seizoen en de F1 competitie van start gaat worden er testdagen in de Formule 1 georganiseerd. Deze testdagen kunnen door F1 fans worden bezocht. Eindelijk kunnen de nieuwe ontwikkelingen en race simulaties door de teams op het circuit worden getest. Maar wat is hier het nou nut van? Data verzamelen en zoveel mogelijk situaties nabootsen, daar gaat het om bij de formule 1 testdagen! Vandaag de dag wordt er wel minder getest dan vroeger. Teams mogen nu alleen nog maar twee keer vier dagen voor het nieuwe F1 seizoen testen, een aantal dagen tijdens het kampioenschap en de dag na de laatste race.
Na de testdagen voorafgaand aan het seizoen heeft iedereen wel een mening over wie de nieuwe kampioen zal gaan worden. Maar de realiteit is toch vaak anders dan de gestelde prognose door deze analisten. Een F1 seizoen bestaat namelijk uit maar liefst 22 races, per race is er weer nieuwe data en ieder circuit en race is op zichzelf uniek. In de race worden de krachten tussen de verschillende teams en coureurs gemeten. Op basis van de testdagen en één of enkele race(s) is het dus lastig om op voorhand een kampioen aan te wijzen. Er kan namelijk van alles in een F1 Grandprix weekend gebeuren. Sommige zaken zijn beheersbaar en op andere heb je gewoon geen controle als rijder of team. Uiteindelijk wint diegene het kampioenschap die de beste auto, team, skills en punten heeft.
Op donderdag arriveren de teams op het circuit. De auto’s blijven nog binnen en de coureurs bekijken samen met de engineers het circuit. Nadat de coureurs en teambazen op donderdag ook nog de media te woord hebben gestaan en wat handtekeningen hebben uitgedeeld, begint op vrijdag het echte werk. In twee vrije trainingen van ieder anderhalf uur wordt er door de teams gezocht naar de beste afstelling van de auto. Ook wordt er nadrukkelijk gelet op de bandenslijtage. Dit is namelijk zeer belangrijk voor de race strategie. Na de vrije training volgt de drivers briefing. De wedstrijdleiding bespreekt met de coureurs zeer gedetailleerd alle race details door. Zodat elke rijder up to date is. Mocht de training op vrijdag niet goed zijn gegaan of de auto nog niet goed voelen, dan is er op zaterdag ochtend nog een mogelijkheid om vrij te trainen. De auto moet namelijk wel optimaal voor de kwalificatie op zaterdag middag zijn.
De kwalificatie is op zaterdag middag en bestaat uit drie delen, namelijk Q1, Q2 en Q3. In Q1 en Q2 vallen de vijf langzaamste coureurs af. Dus in totaal doen tien coureurs niet mee aan Q3. In kwalificatie ronde 3 racen de beste tien coureurs om de beste start plekken op de grid. Als Q3 klaar is dan schuiven de beste drie coureurs bij de F1 persconferentie aan. De overige rijders zoeken vaak dan nog even de media op. Alle teams weten nu waar ze staan en op basis van data uit vrije trainingen en de kwalificatie kan het race plan voor de race op zondag worden bepaald.
Zondag is de dag waar het allemaal om draait. Race day! Vrijdag en zaterdag kan worden vergeten, want er moet vooruit worden gekeken. In de ochtend bespreken de teams nogmaals de race strategie door. Fans vullen in de loop van de ochtend de tribunes, veelal in de kleuren van hun favoriete team. De sfeer stijgt en de teams maken zich klaar voor het moment van de waarheid. Voor de race worden de coureurs nog in een drivers parade over het circuit gereden en is er tijd voor de media. Na de parade is het over met de fun en staat alles in het teken van de race. Her en der wordt er nog een vraag van een reporter beantwoord.
Alle teams controleren hun systemen nogmaals in een outlap. Een outlap is een ronde van de pitbox naar de grid. In de opwarmronde worden de banden op temperatuur gebracht. De crew van de teams verlaten de grid en de rijders staan er nu zelf voor. Dit is het moment waar ze het hele weekend naar toe gewerkt hebben. De Grandprix gaat beginnen en de rode lichten gaan uit. Als de rijders gas beginnen te geven gas is het vanaf dat moment ieder voor zichzelf. Uiteraard heeft men contact via de boordradio met de teambaas. Nu is het racen geblazen en rondjes rijden, de race strategie uitvoeren en adequaat omgaan met veranderlijke situaties.
Het Formule 1 WK bestaat uit twee kampioenschappen. Één voor de F1 coureurs en één voor de teams. Een coureur krijgt alleen punten als hij in de Top 10 finished e/o als hij de snelste rondetijd (in de top 10) heeft gereden. Degene met de meeste punten na 22 races is de koning of het team van de koningsklasse. Een coureur behoudt zijn punten als er tussentijds van team gewisseld wordt. Mochten twee rijders evenveel punten hebben dan is degene met de meeste overwinningen de kampioen. De formule 1 puntenverdeling loopt van 25 punten voor de 1e plek tot 1 punt voor de 10e plek. Elk team kan maximaal 44 punten scoren. 43 punten voor plek 1 & 2 en een extra bonus punt voor de snelste rondetijd.
Waar de F1 Grandprix’s worden gereden varieert per seizoen. In ieder seizoen komen er circuits bij en vallen er circuits af. Recent viel de GP Duitsland van de kalender af. Schijnbaar zijn onze oosterburen niet meer te porren voor een F1 dagje uit. In 2019 won Max Verstappen hockenheim nog, na een knotsgekke race waarbij Hamilton en Leclerc uitvielen. Dus helaas geen formule1 duitsland meer op Hockenheim. Nieuwkomers in 2020 zijn de GP in Vietnam en natuurlijk de Dutch GP in Zandvoort! In de jaargang 2020 van de Formule 1 worden er maar liefst 22 GrandPrix’s gereden. Het Formule1 seizoen begint in maart en eindigt in december.
Albert Park – Melbourne Australië
Shanghai International Circuit. – Jiading Qu China
Bahrain International Circuit – Sakhir Bahrein
Sochi Autodrom – Adler Rusland
Circuit de Barcelona-Catalunya – Montmeló Spanje
Baku City Ciruit – Baku Azerbeidzjan
Circuit Gilles Villeneuve – Montreal Canada
Circuit de Monaco – Monte Carlo Monaco
Red Bull Ring – Spielberg Oostenrijk
Silverstone – Silverstone Groot Britannië
Hungaroring – Mogyoród Hongarije
Circuit Spa-Francorchamps – Stavelot België
Autodromo Nazionale Monza – Monza Italië
Marina Bay Circuit – Marina Bay Singapore
Autódromo Hermanos Rodríguez – Mexico City Mexico
Circuit of the Americas – Elroy Verenigde Staten
Interlagos – São Paulo Brazilië
Yas Marina Circuit – Abu Dhabi VAE
Na een lange lobby komt de F1 naar Zandvoort! De GP Nederland (internationale titel Formule 1 Heineken Dutch Grand Prix) heeft een rijke historie op Zandvoort. 35 jaar geleden werd de Zandvoort GP voor het laatst gereden. Het circuit is gelegen in de duinen naast golfbaan The Dunes en heeft nu een lengte van 4,252 km. De locatie is uniek en tevens de grote namen die in het verleden op Zandvoort F1 geraced hebben. De eerste winnaar in 1952 was Alberto Ascari in zijn Ferrari en de laatste Niki Lauda in zijn McLaren Porsche.
Om de Zandvoort formule 1 2020 mogelijk te maken zijn flink wat aanpassingen gedaan aan het circuit. Twee nieuw aangelegde kombochten gaan voor een unieke race zorgen, waardoor inhalen minder moeilijk wordt. Om Circuit Zandvoort voor 72 rondes F1 racen geschikt te maken is de baan dus flink aangepakt. Zowel de Hugenholtz bocht als de Arie Luyendyk-bocht zijn voorzien van banking. Hierdoor is de hellingshoek van de Luyendyk bocht maar liefst 19% en daarmee groter dan die van Indianapolis. De banking in deze bocht moet ervoor gaan zorgen dat de DRS eerder geopend kan worden. Hierdoor wordt inhalen met een hoge snelheid gemakkelijker. Het circuit heeft ook nog een flinke metamorfose ondergaan. Het heeft nieuw asfalt gekregen, de pitcomplex en paddock zijn aangepakt en de hospitality ruimtes zijn vernieuwd. Zandvoort is F1 ready!
Mocht je geen F1 kaarten voor de F1 in Zandvoort hebben kunnen bemachtigen dan kan je nog een Formule 1 reis overwegen. Je kan uiteraard ook de race voor de buis kijken, maar live een F1 race mee maken is toch net iets leuker dan voor de TV. Er zijn diverse aanbieders die Formule 1 reizen als totaal pakket aanbieden. Inclusief toegangskaart, hotel en vlucht. Voor zo’n compleet verzorgd F1 arrangement moet je wel flink in de buidel tasten.
Een mooi alternatief voor kostbare F1 reizen en arrangementen zijn de Max Verstappen reizen. Voor nog geen drie honderd euro heb je bijvoorbeeld een kaartje voor de Max Verstappen Tribune bij de GP van Oostenrijk. Dit is een speciale overdekte tribune gereserveerd voor Max Verstappen fans. Je hebt uniek zicht op de baan en actie plus de sfeer is enorm. Daarnaast maak je kans op een ‘Meet & Greet’ met Max en een paddock tour! Om de kosten voor het verblijf te minimaliseren kan je zelf een camping boeken. Maar je kan er ook voor kiezen om op nog geen vijf minuten lopen van het circuit overnachten.
De makkelijkste manier om Formule 1 tickets te kopen is via de officiële website van de Formula 1. Je reserveert de Formule 1 kaarten heel eenvoudig online. De aankoop van je gewenste kaarten is niet moeilijk en duurt niet lang. Het is wel verstandig dat je voor de aankoop van de F1 tickets kijkt of er wel vluchten beschikbaar zijn. Een betaalbare accommodatie en bereikbaarheid zijn ook punten waar je rekening mee dient te houden.
Door zelf je kaarten te kopen houd je de uitgaven voor jouw GP reis in de hand. De beste manier om een F1 Grandprix mee te maken is door F1 Zandvoort tickets te bemachtigen. Het mooie is dat je er gewoon met de trein of de fiets naar toe kan! Lukt het je niet om je te registreren of inschrijving kaarten te kopen voor Zandvoort? Dan zou je als alternatief kunnen overwegen om tickets te kopen voor de Formule 1 in Spa. Het circuit van Spa-Francorchamps ligt op nog geen uur rijden van Maastricht! Dus wat let je en sluit je aan bij deze Oranje invasie en regel je f1 Spa tickets voor op de speciale Max Verstappen tribune!
In de Formule 1 zijn de budget verschillen tussen de tien teams enorm! Mercedes, Ferrari en Red Bull Racing maken al jaren de dienst uit. Maar daar komt verandering in. Vanaf 2021 zal er een budgetplafond van $175 miljoen voor teams worden ingevoerd. Naast dat de competitie aantrekkelijker wordt is er nog een ander bijkomend voordeel. Het wordt voor motor fabrikanten en teams makkelijker om de Formule 1 in te stappen.
Mercedes spant de kroon met maar liefst een budget van 484 miljoen! Ferrari en Red Bull zitten daar zo’n 20-30 miljoen vanaf. De teams met een budget onder de 200 miljoen zijn nu: Racing Point, Haas, Alfa Romeo en Toro Rosso. Met als hekkensluiter Williams die slechts een budget hebben van rond de 130 miljoen. En dat zie je ook terug in de eindklassering. De topteams zullen dus totaal anders moeten gaan werken. Aan de top blijven zal ook lastiger gaan worden. Maar op deze manier zullen er hopelijk meer teams bij gaan komen. Want met 10 teams in de Formula 1 is de teambezetting wel heel erg laag.
Red Bull wie kent ze niet. De producent van energie drankjes sponsort events, extreme sporten, athleten en ze kopen zelfs voetbal clubs. Tot 2004 ontbrak nog een eigen F1 team nog aan het lijstje. Toen stapten ze de Formule1 in en werd Formule 1 Red Bull Racing opgericht. Met Horner als teambaas en Helmut Marko als adviseur. Beiden zijn nog steeds de gezichten van het team. De lat lag vanaf begin af aan al hoog bij Red Bull. Winnen! Best knap voor een bedrijf wat energy drankjes verkoopt.
Helmut Marko, oud F1 coureur, gaf vanaf 1999 leiding aan het Red Bull driver development program. Hij stond rijders als Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo en Max Verstappen bij en hielp ze met hun entree naar de Formule 1. In 2006 eindigde Coulthard voor het eerst op het podium. Sebastian Vettel die het goed bij Torro Rosso deed verving in 2009 Coulthard. Toen ging alles in een stroomversnelling voor RB racing. De eerste GP zege werd gepakt en in 2010 werd Vettel voor het eerst kampioen.
Tot en met 2013 domineerde Red Bull racing de Formule 1. Dat stokje werd daarna door Mercedes overgenomen. Na een korte periode bij Torro Rosso maakte Max in 2016 de overstap naar het Red Bull Formule 1 team. De eerste successen zijn al geboekt, met zijn eerste GP zege op het circuit van Barcelona. Sinds 2019 heeft Red Bull Honda als leverancier van de motor. Hopelijk wordt dit een gelukkig huwelijk en kan Max Verstappen Honda pushen om een motor te maken waar hij kampioen mee kan worden.
Mercedes domineert sinds de introductie van de V6 hybridemotor de Formule 1. Ze zijn al sinds 2014 onafgebroken kampioen! In titels maar ook in budget. Maar Mercedes geeft aan dat het niet alleen de motor is waarom ze zo dominant zijn. James Allison, ingenieur bij Formule 1 Mercedes AMG, zegt dat het succes in de F1 wordt bepaald door hun exceptionele kennis van de Pirelli banden. De concurrentie heeft echter nog een andere mening.
Concurrende teams denken dat het ook door het nieuwe stuursysteem van Mercedes komt. Voorlopig vind de FIA het DAS-systeem volkomen legaal. Over wat DAS (Dual Axis Steering) nu precies is wilt Mercedes niet delen. Maar het komt erop neer dat het een zeer vernieuwende stuurinrichting is. Het systeem geeft een totaal nieuwe dimensie aan het sturen. Met DAS kunnen op de rechte stukken de wielen recht gezet worden. Dit doet de coureur door aan het stuur te trekken. Het DAS-syteem word echter vanaf 2021 verboden.
De Formule 1 is de koningsklasse van de autosport, maar ook de bedragen die erbij komen kijken zijn inmens. Maar wat zijn nu globaal de kosten voor een F1 auto? De kosten voor het vanaf scratch opbouwen van een Formule 1 auto loopt al snel in een bedrag met zeven nullen. Topteams geven alleen al 10 mijoen aan een motor uit. Maar dan rijdt de auto nog niet. Het totaal bedrag van een F1 auto verschilt dus per team. Maar al met al kost een F1 auto tussen 10 en 15 miljoen dollar. En daarbij hebben teams die zelf motoren maken en de auto ontwikkelen nog veel meer kosten. Plus een auto in de F1 gaat doorgaans één jaar mee.
Voor de fans van Red Bull is het elk jaar weer spannend wanneer de nieuwe auto van Max Verstappen wordt gepresenteerd. Hoe verschilt de RB16 ten opzichte van de RB15 en is dit nu de auto waarin Max kampioen gaat worden? De verwachtingen zijn hoog aangezien de Honda motor veelbelovend is. Honda focused zich op meer vermogen en betrouwbaarheid. De RB16 is nog aerodynamischer dan zijn voorganger. De RB16 staat hoger op zijn achterwielen wat meer downforce veroorzaakt. Daarnaast krijgt de nieuwe Red Bull een Ferrari achtige neus. Always keep pushing!
Formule 1-coureur worden, wie droomt er niet van? Hoe graag je het ook zou willen het is maar voor een select groepje coureurs weggelegd. Allereerst moet je racen in je genen hebben zitten. Geen angst hebben is ook wel lekker. Ten tweede is het oefenen in een simulator de beste training. Als je in een game al loopt te stuntelen dan ben je zekers te weten niet voor het circuit gemaakt.
Veel goede coureurs leven voor het racen en starten veelal met Karten. Als je talent hebt dan wordt dit wel opgemerkt en dan ligt een toekomst in de F1 in het verschiet. Dan bereik je via de Formule3 en de Formule2 de Koningsklasse. Heb je geen talent dan moet je al heel snel in je carriere de boer op om een sponsor te vinden. Maar eenmaal in de F1 belandt betekent niet dat je direct mijonair bent. Hamilton, Vettel, Verstappen en Ricciardo zijn de absolute grootverdieners in de F1. Samen verdienen ze ongeveer een slordige 150 miljoen per jaar. Lewis rond de 50, Sebastian 40, Max 35 en Daniel rond de 25 miljoen. De verschillen met de middenmoot zijn gigantisch! De middenmoot verdiend tussen de 1 en 8 miljoen. Daarnaast zijn er courreurs die slecht 1,5 ton verdienen en het schijbaar tof vinden dat ze überhaupt een stoeltje in de F1 hebben.
Wat moet Nederland trots zijn op een coureur als Max Verstappen. Het lijkt wel dat Max in zijn kinderwagen al een stuur had zitten, want hij is geboren om snel te zijn. Always keep on pushing! In welke klasse hij ook reed. Als zoon van Jos werd de basis in het karten gelegd voor zijn avontuur die uiteindelijk tot een stoeltje bij topteam Red Bull racing leidde. Dat hij een talent was stond buiten kijf. Hij won namelijk alles wat er in het karten te winnen was.
Al snel werd Max (net zoals zijn vader Jos in 1992) opgepikt door Frits van Amersfoort. Hij gaf Max de kans om in de FIA Formula 3 te gaan racen. Op zestienjarige leeftijd ging zijn carrierre net zoals hij zelf gigantisch hard. Max won maar liefst tien races in het Europees F3 kampioenschap en eindigt overall als derde. In 2014 werd aangekondigd dat Max een stoeltje bij Scuderia Toro Rosso had bemachtigd. Dat maakte Max Verstappen de jongste debuterende rijder in de Formule 1 ooit.
Voor Formule 1 op TV met Nederlands commentaar stem je af op kanaal 14 van Ziggo. Dit live formule 1 kanaal is gratis voor Ziggo fans. Als je dus Formule 1 wilt kijken moet je dus hier zijn. Voor de die hard F1 fans heeft is er Ziggo Sport Totaal. Dit is een betaalzender van Ziggo welke nog dieper ingaat op de actualiteiten van de Formule1. Je kan er alle samenvattingen terug vinden en ze zenden vrije trainingen, kwalifacties en de races zonder reclame uit. Op de Ziggo Go app volg je de Grandprix in het buitenland.
Formule 1 Café op kanaal 14 van Ziggo brengt de F1 op een laagdrempelige wijze naar de huiskamer. Het is net alsof je vrienden zit te kletsen over de Formule 1. De vaste gasten zijn Robert Doornbos, Giedo van der Garde en Tim en Tom Coronel. De presentator is Rob Kamphues die met Formule 1 nerd Rob van Gameren de F1 virals en facts doorneemt. Bij het Ziggo programma Peptalk schuift Max ook nog wel een aan of na het race weekend belt hij in via een live stream. Heb jij geen abonnement bij Ziggo en wil je toch gratis naar de Formule 1 kijken?
Door het succes van de Formula1 zijn niet alleen de coureurs bekende Nederlanders geworden. Ook F1 reporters zoals Olav Mol, die samen met Jack Plooij de verslaggeving voor Ziggo doet, zijn bekende Nederlander geworden. Olav Mol is al een oude rot in het vak want hij presenteert al sinds de begin jaren ’90 de Formule1 races op TV. Sinds 2001 heeft hij hulp van Jack Plooij, die in dat jaar het stokje overnam van Allard Kalf. Jack Plooij staat met zijn microfoon in de pitstraat en verzorgt daar de interviews met de coureurs. Inmiddels kent Jack alle coureurs persoonlijk en heeft hij een goede band met Max Verstappen, Olav Mol en vele anderen. Maar ondanks deze carriere als formule 1 presentor is hij nog steeds drie dagen in de week Tandarts bij zijn eigen verwijspraktijk voor implantologie in Den Haag.
Nederland kent tegenwoordig honderduizenden Formule 1 fans. Niet voor niets schieten doordoor de Formule1 nieuws websites en F1 TV programma’s als paddenstoelen uit de grond. Veel fans volgen Max Verstappen live en checken tijdens een race weekend de bekende F1 websites. F1 portals zoals racingnews365, F1 vandaag, GP update formule 1 en Formule 1 raceexpress. Ook NOS Formule1, RTL Formule 1 en NU formule 1 profiteren van het succes van Max Verstappen.
Meest populair zijn misschien wel de programma’s van Ziggo zoals Ziggo Sport en Ziggo Formule 1 Cafe. Gedurende het seizoen wordt Formule 1 Cafe elke vrijdag avond uitgezonden. Het is dan net alsof je in de kroeg zit te kletsen over je favoriete race sport. Alleen dan met bekende Nederlanders en ex coureurs zoals Robert Doornbos, Tom Coronel en Giedo van der Garde. Het programma wordt gepresenteerd door de vaste presentator Rob Kamphues en sidekick Rob van Gameren die wekelijks de social media met je doorneemt.
Race games zijn altijd populair geweest onder gamers. Gran Turismo, Dirt en Need for Speed zijn succesvolle game titels waar al jaren nieuwe versies van uitkomen. Maar niks kan op tegen de jaarlijkse release van de populaire Formule1 2019 game. Sinds 2010 brengt gamestudio Codemasters deze F1 game uit die de officiele licentie van de F1 heeft bemachtigd. En onlangs hebben ze het contract t/m 2025 verlengd. De officiele F1 race game komt steevast in de zomer uit met een nieuwe update waarin alle nieuwe auto’s en circuits van dat jaar zijn verwerkt. Keer op keer weten ze bij Codemaster ook weer de graphics van de game te verbeteren en nieuwe coole features uit te brengen.
In de versie van 2020 die onlangs is aangekondigd (formule 1 2020) kunnen we bijvoorbeeld een offline mutiplayer modus verwachten. Ofwel racen in splitscreen! En er komt een spelmodus waarin je als formule 1 teammanager een eigen Formula1 team kunt starten. Formule 1 komt uit voor de PS4 en XBOX one. Het goede nieuws is dat de game ook op de PS5 en XBOX series X gespeeld kan worden. De game is namelijk backwards compatible, zoals de echte game nerds dat noemen.
F1 race games zijn er voor elk game platform, van PC tot Playstation4 en XBOX. Je kunt dan natuurlijk met je game controller op de bank, lekker onderuitgezakt racen, maar wat doe je als je een echte fan bent? Juist, dan koop je een echte Playseat met een race stuur en pedalen. En dan bouw je een eigen race simulator. Want dat is wat de coureurs zelf ook het liefst in hun vrije tijd doen. Rondjes rijden in de F1 simulator
Neem bijvoorbeeld Max Verstappen of Lando Norris, ze hebben de salontafel verruild voor een ultra moderne en super vette Playseat Race Simulator en rijden als ze even kunnen elke dag online races.
Max heeft een door Playseat op maat gemaakte stoel met een triple screen opstelling. Deze zie je ook dikwijls ook evenementen of als publiekstrekker op event of beursstand. Een echte beleving om een ronde te rijden in zo’n vette Formule 1 simulator!
Formula 1 racen is tegenwoordig zelfs competitief en als sport te beoefenen. ESports noemt met dat, afkomstig van Electronic Sports. De Formula 1 Esports series is de eerste echte competitie voor online races die is opgezet door de Formula1. Sinds 2017 worden er met de officiele F1 game races gereden. Sinds 2018 hebben de Formule1 teams zelfs ook e-sporters die deze wedstrijden rijden. Aan de eerste Formule 1 Esports series in 2017 deden maar liefst 60duizend spelers mee. De wedstrijden werden in meer dan 100 landen uitgezonden en kregen 20 miljoen vertoningen op social media kanalen.
In het tweede jaar werd er prijzengeld geintroduceert van 200.000dollar wat in 2019 zelfs verhoogd is naar 500.000dollar. Inmiddels kijken er miljoenen mensen wereldweid naar de Esports series. In 2020 is de groei alleen maar weer toegenomen. Door de uitstel van de seizoenstart in de Formule 1 doen de echte coureurs nu ook mee aan diverse online races.
Fans kunnen Max Verstappen en Charles Leclerc zien rijden vanuit hun woonkamer in plaats van op het echte circuit.
De Formule 1 kent sinds de oprichting en de eerste officiele race op Silverstone in 1950 al vele kampioenen. Bekende namen zoals de inmiddels overleden helden Niki Lauda, Jackie Stewart en natuurlijk Ayrton Senna. Allemaal stuk voor stuk iconische rijders met een eigen stijl en flair. De meeste kampioenschappen staan nog steeds op naam van Michael Schumacher, die maar liefst 7x de wereldtitel won.
Dit jaar zou Lewis Hamilton die er inmiddels zes heeft op gelijke hoogte kunnen komen. Sebastiaan Vettel heeft ook al 4 wereldtitels achter zijn naam staan. Gezien zijn leeftijd is niet de verwachting dat hij de lijst ooit zal aanvoeren. Alain Prost (4x) en Jaun Manuel Fangio (5x) staan tevens in de top5 beste coureurs aller tijden. Het beste team in de geschiedenis is Ferrari. Ondanks dat Mercedes de laatste jaren domineert heeft het team van Ferrari nog altijd de meeste constructeurs titels achter zijn naam.
Goede doelen die wij steunen