0318 842466
 

Van VR/AR naar Mixed Reality

Entertaiment - Van VR AR naar Mixed Reality

Met de opkomst van Virtual Reality in 2015, met de Oculus Rift & de HTC Vive, verraste Microsoft ineens iedereen met de aankondiging van de Hololens.

In plaats van de echte wereld afgesloten te worden en het immersive beleven van een virtuele wereld, bracht Microsoft met de Hololens de digitale wereld naar echte wereld. Naar onze mening is dit één van de beste apparaten die Microsoft ooit heeft gemaakt. Maar samen met de lancering van de HoloLens verscheen er ineens de term ‘Mixed Reality (MR)’. Een term die verwarring met zich mee bracht, want iedereen had het toen over Virtual- en Augmented Reality.


Virtual Reality - Augmented Reality - Mixed Reality

Augmented en Virtual klinken veel beter in de oren van de VR/AR ontwikkelaars. Mixed Reality werd aan de kant geschoven, want dit leek teveel op een nieuw marketingwoord.

Maar nu begint de term de landen en steeds meer VR/AR professionals beginnen de term te gebruiken. Wij ook, daarom publiceren we deze blog. Om te weten waarom Microsoft zo hardnekkig voldoet aan Mixed Reality, is het cruciaal om te begrijpen hoe ze er van plan is om daar te komen. De Hololens is namelijk pas het begin.

Wat is Mixed Reality (MR) nu precies?

Virtual Reality vindt plaats binnen een hele digitale omgeving, dus binnen in de VR-bril. De werkelijkheid komt daar niet zichtbaar in terug. Augmented Reality (AR) is een mix tussen digitale beelden die over de werkelijkheid heen worden gelegd, waarbij een doorzichtige bril wordt gebruikt.

Bij Mixed Reality (MR) hebben de digitale beelden interactie met de objecten die je in de werkelijkheid ziet. Dat brengt wel een bepaalde uitdaging met zich mee, want dat betekent dat de objecten uit de werkelijkheid gemapped (3d in kaart brengen) moeten worden door de technologie om daar vervolgens digitale beelden overheen kunnen te leggen of mee te laten interacteren.


Hololens = Mixed Reality!

Het is dus niet juist om de Hololens een Augmented Reality Headset te noemen. AR is namelijk maar slechts één onderdeel van het Mixed Reality spektrum. Microsoft zou zichzelf een slechte dienst bewijzen om haar bereik te beperken tot AR.

Maar waarom is Microsoft dan met de Hololens gestart, en niet met een Virtual Reality headset? Er is namelijk veel meer content beschikbaar voor Virtual Reality; denk hierbij aan 360° video’s, demo’s en games. Daarnaast zijn VR-brillen veel goedkoper dan de Hololens.

De reden dat Microsoft voor Mixed Reality in plaats van Virtual Reality heeft gekozen is dat Microsoft een nog grotere uitdaging met de Hololens aan wilt gaan. VR-brillen hebben de luxe om de echte wereld te verduisteren.

Maar met MR kunnen er veel meer interessante ervaringen gecreëerd worden, met daar nog een schepje bovenop, namelijk: sociale interactie. Maar voor nu kan VR nog leuker zijn dan AR/MR, omdat er zoals eerder aangegeven nog niet veel content voor Mixed Reality is ontwikkeld. Maar daar wordt aan keihard aangewerkt.

Hololens - Van VR AR naar Mixed Reality

De uitdaging bij het ontwikkelen van content voor MR ligt bij het creëren van gedeelde ervaringen. Microsoft wil namelijk de verschillende MR aparaten (VR, AR en MR headsets) niet alleen naast elkaar bestaan, maar ook naadloos met elkaar communiceren. Ga er maar aan staan. Dan ben je aan het pionieren!

VR & AR gecombineerd

Een voorbeeld, stel: Jan en Piet zitten met z’n tweeën in een ruimte. Jan heeft een Hololens en Piet een VR-bril op. Piet staat met zijn VR-bril op een eiland, terwijl Jan met de Hololens met een helicopterview het eiland ziet, er op kan inzoomen en extra informatie over het eiland kan vergaren. Jan en Piet moeten samen puzzels oplossen om over het eiland te kunnen navigeren en zo het spel uitspelen.

Het leuke van deze combinatie is dat Jan met zijn VR-bril als een klein mannetje op het eiland staat. Als hij naar boven kijkt ziet hij Piet boven zich dwarrelen. Piet ziet daartegen alleen maar kleine mannetje over het eiland lopen. In de toekomt zouden er ook nog smartphone spelers zich bij het spel kunnen voegen. Mixed Reality in een notendop.

Hologrammen

Wat gaat Mixed Reality in de toekomst toevoegen of veranderen? Dat weten wij ook niet precies. Dat wisten we met de Tablet en de Smartphone ook niet. Maar dat er grote veranderingen aan zitten te komen is een feit.


Wat we al wel weten is dat we (bijna geen) monitoren meer nodig hebben als er hologrammen zijn. Microsoft moet deze hardware partnerships nu gaan ontwikkelen, omdat MR wearables in de toekomst onze primaire manier van communiceren met het Windows platform kunnen zijn.

Maak MR toegankelijk en betaalbaar

Denk er eens over na. Stel dat als Mixed Reality headsets zowel krachtig als praktisch genoeg zijn, hebben we dan nog monitoren nodig? High-tech brillen of contactlenzen zouden virtuele displays kunnen bevatten die we naar wens kunnen configureren en bedienen. Holografische toetsenborden in plaats van keyboards. Geen hardware en snoeren meer plus alle informatie of entertainment direct voor je gepresenteerd.

Tot de tijd van MR is aangebroken, hebben we altijd nog de smartphone met de veelzijdigheid van een desktop. Maar laptops, desktops en smartphones zullen niet snel gaan verdwijnen. En VR en AR zullen eerst nog aparte ervaringen blijven. Tijdens die (langzame) overgang naar Mixed Reality hebben we een weg nodig voor al deze verschillende apparaten om samen te leven en met elkaar te communiceren. Microsoft kiest hierbij voor de Windows95 aanpak: “Maak het toegankelijk en betaalbaar”.

Entertaiment - Van VR AR naar Mixed Reality